Biuro Edukacji i Polityki Społecznej

Kierownik biura: Beata Drabiec
Parter, pok. 3 - tel. 32 7585 103
Parter, pok. 4 - tel. 32 7585 104
Parter, pok. 14 - tel. 32 7585 114
e-mail: edu@chrzanow.pl

 


Zadania biura:
W zakresie edukacji
1. Realizacja zadań związanych z zakładaniem, prowadzeniem, przekształcaniem i likwidacją gminnych przedszkoli i szkół podstawowych.
2. Opracowywanie wytycznych do organizacji szkół i przedszkoli samorządowych.
3. Analizowanie, opiniowanie pod względem merytorycznym i przedkładanie do zatwierdzenia przez Burmistrza:
3.1 arkuszy organizacji przedszkoli, szkół podstawowych na dany rok szkolny,
3.2 zmian w organizacji przedszkoli, szkół podstawowych w ciągu roku szkolnego.
4. Sprawowanie nadzoru i monitorowanie działalności gminnych przedszkoli i szkół podstawowych.
5. Realizacja zadań wynikających z obowiązku prowadzenia bazy danych oświatowych w ramach Systemu Informacji Oświatowej.
6. Ustalanie i korygowanie sieci szkół i przedszkoli oraz obwodów szkolnych.
7. Przygotowywanie cząstkowych ocen pracy dyrektorów gminnych jednostek oświatowych.
8. Organizowanie i przeprowadzanie konkursów na stanowiska dyrektorów przedszkoli, szkół podstawowych i prowadzenie wszelkich spraw związanych z powierzeniem stanowiska dyrektora szkoły / przedszkola.
9. Prowadzenie spraw kadrowych dyrektorów gminnych jednostek oświatowych.
10. Podejmowanie działań w zakresie przyznawania nagród: Burmistrza, Kuratora Oświaty, Ministra Edukacji Narodowej oraz odznaczeń resortowych i państwowych dla dyrektorów gminnych szkół i przedszkoli.
11. Prowadzenie spraw związanych z nakładaniem na nauczycieli obowiązku uzupełnienia etatu i przeniesieniem nauczyciela.
12. Prowadzenie spraw z zakresu zapewnienia dzieciom niepełnosprawnym wczesnego wspomagania rozwoju.
13. Prowadzenie spraw z zakresu rewalidacji indywidualnej i nauczania indywidualnego uczniów.
14. Koordynowanie spraw w zakresie zapewnienia dzieciom możliwości realizacji obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego.
15. Prowadzenie spraw związanych z zapewnieniem dzieciom w wieku przedszkolnym możliwości korzystania z wychowania przedszkolnego, w tym przygotowywanie skierowań dla dzieci do innych jednostek.
16. Prowadzenie ewidencji niepublicznych szkół i przedszkoli, a także innych form wychowania przedszkolnego, a w szczególności:
16.1 przygotowywanie zaświadczeń w sprawie wpisu do ewidencji/ zmiany we wpisie do ewidencji niepublicznych szkół i przedszkoli, a także innych form wychowania przedszkolnego prowadzonych na terenie Gminy przez osoby fizyczne lub osoby prawne inne niż Gmina,
16.2 przygotowywanie decyzji o odmowie wpisu do ewidencji/ wykreśleniu z wpisu do ewidencji niepublicznych szkół i przedszkoli, a także innych form wychowania przedszkolnego prowadzonych na terenie Gminy przez osoby fizyczne lub osoby prawne inne niż Gmina.
17. Prowadzenie spraw związanych z zakładaniem na terenie Gminy publicznej szkoły lub przedszkola, a także innej formy wychowania przedszkolnego przez podmioty inne niż Gmina, a w szczególności:
17.1 przygotowywanie decyzji o: udzieleniu zezwolenia/ odmowie udzielenia zezwolenia/ cofnięciu udzielonego zezwolenia/ zmianie w udzielonym zezwoleniu, dotyczącym założenia publicznej szkoły, przedszkola, a także innej formy wychowania przedszkolnego prowadzonej na terenie Gminy przez osoby fizyczne lub osoby prawne inne niż Gmina,
17.2 weryfikowanie zgłoszenia do wpisu do ewidencji oraz wniosku o nadanie uprawnień publicznych szkole, przedszkolu lub innej formie wychowania przedszkolnego,
17.3 przygotowywanie decyzji dotyczącej nadania/cofnięcia uprawnień publicznych - niepublicznej szkole, przedszkolu lub innej formie wychowania przedszkolnego prowadzonej na terenie Gminy przez osoby fizyczne lub osoby prawne inne niż Gmina.
18. Przekazywanie do Kuratorium Oświaty kopii zaświadczeń o wpisie do ewidencji szkół, przedszkoli, lub innych form wychowania przedszkolnego placówek prowadzonych przez osoby prawne lub fizyczne, kopii zaświadczeń o zmianie we wpisie do ewidencji, kopii decyzji o nadaniu uprawnień szkoły publicznej oraz do Urzędu Skarbowego kopii zaświadczeń o wpisie do ewidencji lub wykreśleniu z ewidencji.
19. Naliczanie, przekazywanie, rozliczanie i kontrola wykorzystania dotacji udzielanych z budżetu Gminy dla:
19.1 niepublicznych szkół oraz przedszkoli i innych form wychowania przedszkolnego,
19.2 publicznych szkół, przedszkoli i innych form wychowania przedszkolnego, prowadzonych przez osoby fizyczne lub osoby prawne inne niż Gmina.
20. Prowadzenie spraw związanych ze zwrotem kosztów wychowania przedszkolnego dzieci zamieszkałych na terenie innych gmin.
21. Zawieranie porozumień w sprawie organizacji nauki religii dla uczniów różnych wyznań, w tym porozumień z innymi jednostkami samorządu terytorialnego w sprawie pokrycia kosztów uczestnictwa w nauce religii przez uczniów szkół prowadzonych przez te jednostki.
22. Nadzór nad realizacją obowiązku szkolnego i kontrola spełniania obowiązku nauki przez młodzież do 18 roku życia.
23. Prowadzenie spraw związanych z dofinansowaniem pracodawcom kosztów kształcenia młodocianych pracowników.
24. Prowadzenie spraw związanych z awansem zawodowym nauczycieli zatrudnionych w jednostkach oświatowych Gminy ubiegających się o stopień nauczyciela mianowanego.
25. Prowadzenie spraw związanych z przyznawaniem Stypendiów Gminy dla uczniów za wybitne osiągnięcia w nauce oraz za wybitne osiągnięcia artystyczne.
26. Prowadzenie spraw związanych z odwołaniami w sprawie nadania stopnia nauczyciela kontraktowego w jednostkach oświatowych Gminy.
27. Prowadzenie spraw związanych z przyznawaniem dofinansowania doskonalenia zawodowego nauczycielom studiującym – rozpatrywanie wniosków, organizacja prac komisji, przygotowywanie dokumentacji do wypłaty.
28. Przygotowywanie informacji i wniosków w zakresie pozyskiwania środków z oświatowych programów unijnych i innych oraz przygotowywanie dokumentacji niezbędnej do zawierania umów przez Gminę.
29. Wykonywanie zadań związanych z realizacją programów rządowych dotyczących edukacji.
30. Wykonywanie zadań związanych z dotacją celową na zakup podręczników szkolnych.
31. Współpraca z Zespołem Ekonomiczno - Administracyjnym Szkół i Przedszkoli w Chrzanowie w zakresie spraw związanych z realizacją zadań oświatowych.
32. Współpraca z instytucjami wspierającymi działalność oświatową.
33. Współdziałanie z organem nadzoru pedagogicznego i związkami zawodowymi w zakresie spraw wymagających opinii lub uzgodnień.
34. Koordynacja i nadzór nad sprawozdawczością gminnych szkół i przedszkoli.
35. Coroczne sporządzanie informacji o stanie oświaty w Gminie.

W zakresie opieki zdrowotnej i pomocy społecznej
1. Opracowywanie i realizacja programu profilaktyki i promocji zdrowia.
2. Wspomaganie i obsługa działań promujących zachowania prozdrowotne finansowanych z budżetu Gminy.
3. Koordynacja działań związanych z opracowywaniem i realizacją Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Narkotykowych i innych uzależnień.
4. Współpraca z Żłobkiem Miejskim w Chrzanowie, Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Chrzanowie, Centrum Usług Socjalnych w Chrzanowie.
5. Prowadzenie rejestru żłobków i klubów dziecięcych działających na terenie Gminy.
6. Sprawowanie nadzoru nad żłobkami i klubami dziecięcymi wpisanymi do rejestru.
7. Realizacja zadań związanych z organizacją prac społecznie użytecznych, w zakresie wypłacania świadczeń pieniężnych dla osób wykonujących prace społecznie użyteczne, oraz przygotowywania wniosków o refundację z Funduszu Pracy kwot wypłacanych bezrobotnym w ramach świadczeń za wykonane prace społecznie użyteczne w Gminie Chrzanów.