Załatw sprawę

Zgłaszanie zawieszenia lub cofnięcia zawieszenia certyfikatów zamieszczonych w warstwie elektronicznej dowodu osobistego

ZŁÓŻ WNIOSEK PRZEZ INTERNET:
WYMAGANE DOKUMENTY:

Druk – Zgłoszenie zawieszenia certyfikatów w dowodzie osobistym.
Druk – Zgłoszenie cofnięcia zawieszenia certyfikatów w dowodzie osobistym.
Zgłaszając osobiście zawieszenie lub cofnięcie zawieszenia certyfikatów zamieszczonych w warstwie elektronicznej dowodu osobistego – gotowy druk generowany jest z Rejestru Dowodów Osobistych przez pracownika w organie gminy.
Zgłoszenia zawieszenia lub cofnięcia zawieszenia certyfikatów zamieszczonych w warstwie elektronicznej dowodu osobistego dokonuje się:

  • osobiście w siedzibie organu dowolnej gminy, w formie pisemnej, po opatrzeniu własnoręcznym czytelnym podpisem zgłaszającego,
  • w formie dokumentu elektronicznego, na zasadach określonych w ustawie z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, do organu gminy, który wydał dowód osobisty, po opatrzeniu kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem zaufanym, a w przypadku zgłoszenia dokonanego przez rodzica, opiekuna prawnego, kuratora lub pełnomocnika – również podpisem osobistym,
  • przy użyciu usługi elektronicznej udostępnionej przez ministra właściwego do spraw informatyzacji po uwierzytelnieniu posiadacza dowodu osobistego w sposób określony w ustawie z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.
OPŁATA SKARBOWA:

Nie dotyczy

OPŁATA ADMINISTRACYJNA:

Nie dotyczy

TERMIN I SPOSÓB ZAŁATWIENIA SPRAWY:

Zaświadczenie o zgłoszeniu zawieszenia certyfikatów w dowodzie osobistym wydawane jest w momencie zgłaszania zawieszenia.

Zaświadczenie o zgłoszeniu cofnięcia zawieszenia certyfikatów w dowodzie osobistym wydawane jest w momencie zgłaszania cofnięcia zawieszenia.

W przypadku zawieszenia lub cofnięcia zawieszenia certyfikatów w dowodzie osobistym przy użyciu usługi elektronicznej zaświadczenie jest generowane automatycznie.

MIEJSCE SKŁADANIA DOKUMENTÓW:

Urząd Stanu Cywilnego
Aleja Henryka 30
32-500 Chrzanów

PODSTAWA PRAWNA:
  1. Ustawa z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych.
  2. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 5 października 2021 r. w sprawie wzoru dowodu osobistego, jego wydawania i odbioru oraz utraty, uszkodzenia, unieważnienia i zwrotu.
  3. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 26 lutego 2019 r. w sprawie warstwy elektronicznej dowodu osobistego.
  4. Rozporządzenie Ministra Cyfryzacji z dnia 29 czerwca 2020r. w sprawie profilu zaufanego i podpisu zaufanego.
  5. Ustawa a dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną.
  6. Ustawa z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.
  7. Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego.
TRYB ODWOŁAWCZY:

Na postanowienie o odmowie wydania zaświadczenia służy zażalenie do Wojewody Małopolskiego. Zażalenie składa się za pośrednictwem Burmistrza Miasta Chrzanowa, w terminie 7 dni od daty otrzymania postanowienia.

SPRAWĘ PROWADZI:

Urząd Stanu Cywilnego

Przyjmowanie stron:

  • poniedziałek 7:00-16:30
  • wtorek-czwartek 7:00-14:30
  • piątek 7:00-12:30
KONTAKT:

Tel.: 32 7585 194

UWAGI I DODATKOWE INFORMACJE:

Zgłoszenia zawieszenia lub cofnięcia zawieszenia certyfikatów zamieszczonych w warstwie elektronicznej dowodu osobistego dokonuje posiadacz dowodu osobistego mający pełną zdolność do czynności prawnych, który czasowo utracił kontrolę nad dokumentem.
W imieniu osoby nieposiadającej zdolności do czynności prawnych lub posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych zgłoszenia dokonuje rodzic, opiekun prawny lub kurator. Zgłoszenia może dokonać pełnomocnik legitymujący się pełnomocnictwem szczególnym do dokonania takiej czynności.
Posiadaczowi dowodu osobistego mającemu pełną zdolność do czynności prawnych, dokonującemu osobiście zgłoszenia zawieszenia lub cofnięcia zawieszenia certyfikatów, wydaje się zaświadczenie potwierdzające datę i godzinę dokonania tego zgłoszenia. W przypadku zgłoszenia w formie dokumentu elektronicznego zaświadczenie wydaje się na żądanie zgłaszającego, a jeżeli zgłoszenia dokonano przy użyciu usługi elektronicznej - zaświadczenie jest generowane automatycznie.
Zaświadczenie jest wydawane nieodpłatnie.
Certyfikaty zamieszczone w warstwie elektronicznej dowodu osobistego podlegają zawieszeniu na okres nie dłuższy niż 14 dni, licząc od dnia dokonania zgłoszenia. Jeżeli w tym okresie nie nastąpi cofnięcie zawieszenia - certyfikaty te oraz dowód osobisty podlegają unieważnieniu z mocy prawa.
Przepisów o zawieszaniu nie stosuje się do kwalifikowanego certyfikatu podpisu elektronicznego.
Zawieszenie certyfikatów powoduje zawieszenie ważności dowodu osobistego.
Podpis osobisty posiadacza dowodu osobistego złożony w okresie zawieszenia albo po unieważnieniu certyfikatu podpisu osobistego nie wywołuje skutków prawnych (późniejsze cofnięcie zawieszenia certyfikatu nie wpływa na ważność czynności dokonanej w okresie zawieszenia).