Załatw sprawę

Rejestracja urodzeń, małżeństw, zgonów które nastąpiły za granicą i nie zostały tam zarejestrowane

ZŁÓŻ WNIOSEK PRZEZ INTERNET:

-

WYMAGANE DOKUMENTY:
  1. Ważny dokument tożsamości osoby składającej podanie.
  2. Podanie o rejestrację urodzenia, małżeństwa albo zgonu.
  3. Wydany przez właściwy podmiot - zagraniczny dokument potwierdzający zdarzenie, który będzie podstawą sporządzenia aktu stanu cywilnego przez kierownika urzędu stanu cywilnego wraz z urzędowym tłumaczeniem na język polski.
  4. Oświadczenie o nazwiskach noszonych po zawarciu małżeństwa, w przypadku składania wniosku o rejestrację małżeństwa.
  5. W przypadku złożenia wniosku przez osobę, której nie dotyczy zdarzenie podlegające rejestracji – dokument wykazujący interes prawny w rejestracji zdarzenia lub interes faktyczny w rejestracji zgonu.
  6. Pełnomocnictwo – w przypadku składania wniosku przez pełnomocnika.
OPŁATA SKARBOWA:
  1. Opłata skarbowa za wydanie odpisu zupełnego aktu stanu cywilnego po dokonaniu jego rejestracji – 39 zł.
  2. Opłata skarbowa za wydanie decyzji odmownej w sprawie rejestracji aktu stanu cywilnego – 10 zł.
  3. Opłata skarbowa za pełnomocnictwo – 17 zł (z wyjątkiem pełnomocnictwa udzielonego małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu).
    Wpłaty z tego tytułu należy dokonywać na rachunek bankowy Urzędu Miejskiego w Chrzanowie: BS (Bank Spółdzielczy) Chrzanów Nr 86 8444 0008 0000 0070 6654 0007.
    Dowód zapłaty należnej opłaty skarbowej należy dostarczyć przy zgłoszeniu.
  4. Informacja do wpłat dla osób przebywających poza terytorium Polski:
    - konto dla rozliczeń transgranicznych:
    86 8444 0008 0000 0070 6654 0007
    SWIFT CODE POLUPLPR
    Bank Spółdzielczy w Chrzanowie SPCRPLP1
OPŁATA ADMINISTRACYJNA:

Nie dotyczy.

TERMIN I SPOSÓB ZAŁATWIENIA SPRAWY:

Do miesiąca, a w sprawach skomplikowanych do dwóch miesięcy.

MIEJSCE SKŁADANIA DOKUMENTÓW:

Urząd Stanu Cywilnego
Aleja Henryka 30
32-500 Chrzanów

PODSTAWA PRAWNA:
  1. Ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego.
  2. Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej.
  3. Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego.
  4. Ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności.
  5. Przepisy związkowe.
TRYB ODWOŁAWCZY:

Odmowa dokonania rejestracji zdarzenia następuje w formie decyzji administracyjnej, od której służy odwołanie do Wojewody Małopolskiego za pośrednictwem Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.

SPRAWĘ PROWADZI:

Urząd Stanu Cywilnego

KONTAKT:

od 32 7585 195 do 32 7585 197

UWAGI I DODATKOWE INFORMACJE:
  1. W rejestrze stanu cywilnego można zarejestrować urodzenia, małżeństw lub zgon, które nastąpiły poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli w państwie urodzenia, zawarcia małżeństwa albo zgonu nie jest prowadzona rejestracja stanu cywilnego.
  2. Ponadto w rejestrze stanu cywilnego można zarejestrować urodzenie albo zgon, które nastąpiły poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej i nie zostały tam zarejestrowane.
  3. Wniosek do kierownika urzędu stanu cywilnego o rejestrację zdarzenia może złożyć osoba, której zdarzenie dotyczy, lub jej przedstawiciel ustawowy, inna osoba, która wykaże interes prawny w rejestracji zdarzenia lub interes faktyczny w rejestracji zgonu.
  4. Rejestracji można dokonać przez pełnomocnika. Pełnomocnictwo musi być udzielone na piśmie oraz wskazywać zakres udzielonych pełnomocnikowi upoważnień.
  5. Na wniosek osoby, której akt dotyczy pisownię danych zawartych w zagranicznym dokumencie można dostosować do reguł pisowni polskiej, jeżeli taki wniosek został złożony w wnioskiem o dokonanie rejestracji o ile zagraniczny dokument stanu cywilnego dotyczy obywateli polskich posługującymi się również aktami stanu cywilnego sporządzonymi w Polsce.
  6. Po dokonaniu rejestracji urodzenia, małżeństwa lub zgonu, kierownik urzędu stanu cywilnego wydaje wnioskodawcy odpis zupełny aktu.
  7. Nazwę miejscowości zdarzenia (urodzenia, małżeństwa, zgonu) położonej poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej zamieszcza się w pisowni ustalonej przez Komisję Standaryzacji Nazw Geograficznych poza Granicami Rzeczypospolitej Polskiej.
  8. Dokumenty w języku obcym przekłada się z urzędowym tłumaczeniem na język polski dokonywanym przez:
    - tłumacza przysięgłego wpisanego na listę prowadzoną przez Ministra Sprawiedliwości,
    - tłumacza przysięgłego uprawnionego do dokonywania takich tłumaczeń w państwach członkowskich Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego,
    - konsula.

Za dokumenty przetłumaczone przez konsula uznaje się również dokumenty w języku obcym przetłumaczone na język polski przez tłumacza w państwie przyjmującym i poświadczone przez konsula, a także dokumenty przetłumaczone z języka rzadko występującego na język znany konsulowi, a następnie przetłumaczone przez konsula na język polski.

W przypadku braku tłumacza przysięgłego języka obcego na terytorium RP dokument zagraniczny potwierdzający stan cywilny w języku obcym może zostać przetłumaczony przez konsula lub uprawnionego pracownika przedstawicielstwa dyplomatycznego państwa obcego na terytorium RP.

Nie podlegają tłumaczeniu odpisy aktów stanu cywilnego wydane na druku wielojęzycznym sporządzonym zgodnie z Konwencją Wiedeńską z dnia 8 września 1976 r.