Wydział Gospodarki Komunalnej

Dyrektor wydziału: Aneta Nowak
Parter, pok. 18 - tel. 32 7585 120
e-mail: gkios@chrzanow.pl

 

Referat Gospodarki Komunalnej
Kierownik referatu: Patrycja Kasprzyk-Mucha
Parter, pok. 19, tel. 32 7585 119

Referat Kształtowania Środowiska
Kierownik referatu: Jolanta Patyk
Parter, pok. 19, tel. 32 7585 119

 

Zadania wydziału:
W zakresie gospodarki komunalnej, lokali, odbioru nieczystości

1. Realizacja zadań z zakresu gospodarki komunalnej, w tym:
1.1. utrzymanie czystości i porządku na terenach gminnych,
1.2. całoroczne utrzymanie czystości dróg, chodników, parkingów i placów gminnych,w tym odśnieżanie i zwalczanie śliskości zimowej,
1.3. utrzymanie gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej przekazanych Wydziałowi, w tym: szaletów publicznych, placów zabaw, siłowni zewnętrznych, fontann,
1.4. utrzymywanie wód i urządzeń melioracji wodnych szczegółowych stanowiących własność Gminy,
1.5. prowadzenie spraw związanych z utrzymaniem i eksploatacją oświetlenia ulicznego, w tym oświetlenia na placach,
1.6. prowadzenie spraw związanych z elementami małej architektury.
2. Prowadzenie ewidencji i rejestrów:
2.1 zbiorników bezodpływowych,
2.2 przydomowych oczyszczalni ścieków,
3. Kontrola realizacji przez właścicieli nieruchomości obowiązków wynikających z ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
4. Prowadzenie spraw dotyczących odbierania nieczystości płynnych od właścicieli nieruchomości oraz naliczanie stosownych opłat z tego tytułu, a w szczególności dotyczących wydawania (cofania, odmowy) zezwoleń na prowadzenie przez przedsiębiorców działalności w zakresie:
4.1. opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości gminnych,
4.2. ochrony przed bezdomnymi zwierzętami,
4.3. prowadzenia schronisk dla zwierząt bezdomnych, a także grzebowisk i spalarni zwłok zwierzęcych i ich części.
5. Zapewnianie opieki bezdomnym zwierzętom oraz prowadzenie spraw związanych z ochroną zwierząt, w tym wydawanie zezwoleń na utrzymanie psów ras uznawanych za agresywne oraz zawierania umów adopcyjnych bezdomnych zwierząt.
6. Prowadzenie i koordynacja inwestycji związanych z ochroną wód i ochroną powietrza.
7. Realizacja zadań zleconych dotyczących utrzymania grobów i cmentarzy wojennych.
8. Współpraca ze Związkiem Międzygminnym „Gospodarka Komunalna”.
9. Prowadzenie spraw związanych z najmem lokali mieszkalnych i pomieszczeń tymczasowych, w tym przedłużanie umów najmu lokali socjalnych.
10. Obsługa organizacyjno-administracyjna Społecznej Komisji Mieszkaniowej.
11. Prowadzenie spraw dotyczących roszczeń odszkodowawczych z tytułu niedostarczenia lokali socjalnych.
12. Prowadzenie ewidencji:
12.1. budynków z lokalami komunalnymi,
12.2. lokali socjalnych,
12.3. lokali użytkowych w zasobach komunalnych,
13. Prowadzenie spraw związanych z najmem lokali użytkowych przyznawanych w drodze bezprzetargowej.
14. Prowadzenie spraw dotyczących czynszu z tytułu najmu lokali mieszkalnych i użytkowych.
15. Współpraca z Miejskim Zarządem Zasobów Komunalnych, Towarzystwem Budownictwa Społecznego w Chrzanowie oraz innymi zarządcami nieruchomości.
16. Współpraca z zarządami i zarządcami wspólnot mieszkaniowych, w tym w sprawach zaciągania wieloletnich zobowiązań we wspólnotach.
17. Prowadzenie spraw dotyczących wierzytelności Gminy i pomocy publicznej w zakresie zadań Wydziału.
18. Uzgadnianie zasad korzystania z przystanków będących własnością Gminy.
19. Współpraca ze Związkiem Komunalnym „Komunikacja Międzygminna”.

W zakresie ochrony przyrody, zezwoleń na usunięcie drzew i krzewów, pielęgnacji zieleni

1. Kształtowanie i ochrona elementów przyrody w oparciu o przepisy ustawy o ochronie przyrody, a w szczególności:
1.1 przyjmowanie zgłoszeń zamiaru usunięcia drzew i krzewów,
1.2 wydawanie zezwoleń na usuwanie drzew i krzewów,
1.3 wydawanie zezwoleń na usunięcie drzew za naliczeniem opłaty,
1.4 postępowania w sprawie naliczenia kar za usuwanie drzew lub krzewów bez zezwolenia lub zgłoszenia,
1.5 wydawanie zgód na usunięcie drzew rosnących na terenach stanowiących własność Gminy,
1.6 kontrola wykonywania obowiązków nałożonych w wydawanych decyzjach,
1.7 prowadzenie spraw związanych z pomnikami przyrody,
1.8 kontrola zagospodarowania działek na których usunięte zostały drzewa na podstawie zgłoszenia,
1.9 zapewnienie opieki zwierzętom objętych ochroną gatunkową.
2. Prowadzenie spraw wynikających z ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko, a w szczególności:
2.1 prowadzenie lub udział w postępowaniach o wydawanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięć, w tym prowadzenie bazy ocen oddziaływania,
1.2 przeprowadzanie strategicznych ocen oddziaływania na środowiska na etapie uchwalania planów i programów z zakresu ochrony środowiska,
1.3 gromadzenie i przetwarzanie informacji o środowisku oraz prowadzenie publicznie dostępnych wykazów danych o dokumentach dotyczących środowiska w zakresie spraw Referatu i ich udostępnianie.
3. Prowadzenie spraw wynikających z ustawy prawo geologiczne i górnicze, a w szczególności przygotowywanie opinii dot. projektów prac geologicznych, planów ruchu kopalni, koncesji na wydobywanie kopalin.
4. Prowadzenie postępowań dotyczących usuwania odpadów z miejsc nieprzeznaczonych do ich składowania lub magazynowania w oparciu o ustawę o odpadach.
5. Prowadzenie spraw związanych z odbiorem odpadów zawierających azbest, w tym prowadzenie bazy azbestowej.
6. Prowadzenie spraw w oparciu o przepisy ustawy prawo wodne dotyczących zmiany stanu wody na gruncie oraz terenów objętych kanalizacją sanitarną stanowiących Aglomerację Chrzanów.
7. Wykonywanie zadań wynikających z ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych w zakresie wydawania opinii do projektów rekultywacji i zagospodarowania gruntów rolnych i leśnych.
8. Przygotowywanie projektów, planów, programów dotyczących ochrony środowiska oraz współpraca z innymi jednostkami opracowującymi w/w dokumenty.
9. Realizacja zadań wynikających z w/w planów i programów oraz sprawozdawczość z ich wykonania, w tym udział w programie „Montaż instalacji OZE”.
10. Załatwianie indywidualnych, interwencyjnych spraw z zakresu ochrony środowiska.
11. Przeprowadzanie kontroli przestrzegania i stosowania przepisów z zakresu ochrony powietrza wynikających z ustawy Prawo ochrony środowiska, w tym realizacja ustaleń Programu ochrony powietrza dla województwa małopolskiego.
12. Prowadzenie spraw związanych z pielęgnacją i utrzymaniem zieleni wysokiej i niskiej, usuwaniem i sadzeniem drzew i krzewów na terenach zieleni miejskiej stanowiących własność Gminy.
13. Prowadzenie spraw związanych z utrzymaniem i pielęgnacją zieleni na terenach stanowiących własność Gminy, w tym na obiektach przekazanych do administrowania Wydziałowi wraz z całorocznym utrzymaniem chodników.
14. Realizacja zadań wynikających z ustawy o lasach oraz sprzedaż drewna z lasów gminnych.
15. Współdziałanie z kołami łowieckimi w zakresie ochrony i hodowli zwierzyny, a także przygotowywanie opinii i uzgodnień określonych w ustawie prawo łowieckie.
16. Prowadzenie spraw dotyczących rolnictwa, a w szczególności współdziałanie z instytucjami działającymi na rzecz rolników, organizacja wyborów do izb rolniczych, prowadzenie spraw związanych z uprawą maku lub konopi włóknistych.