Wydział Podatków i Opłat

Dyrektor wydziału: Sabina Ryś
parter pok. 8 - tel. 32 7585 108
parter pok. 7 - tel. 32 7585 107
parter pok. 11 - tel. 32 7585 111
parter pok. 12 - tel. 32 7585 112, 179
parter pok. 13 - tel. 32 7585 113
e-mail: podatki@chrzanow.pl

 

Zadania wydziału:
1. Sprawy związane z podatkiem od nieruchomości, rolnym, leśnym i od środków transportowych obejmujące:
1.1 obsługę podatników w zakresie przyjmowania druków informacji o posiadanych gruntach i obiektach budowlanych od osób fizycznych, udzielanie ustnych wyjaśnień i pisemnych odpowiedzi oraz wprowadzanie do programu danych dotyczących przedmiotów opodatkowania uzyskanych od podatników,
1.2 prowadzenie ewidencji podatników,
1.3 dokonywanie corocznego wymiaru podatku oraz sporządzenie decyzji wymiarowych,
1.4 analizę informacji uzyskanych z innych komórek organizacyjnych Urzędu i gminnych jednostek organizacyjnych oraz innych podmiotów, mających wpływ na powstanie obowiązku podatkowego bądź jego wygaśnięcie oraz zmian w podstawach opodatkowania; redagowanie i wysyłka wezwań do podatników w celu wyjaśnienia zaistniałych okoliczności,
1.5 przyjmowanie deklaracji podatkowych, sprawdzanie ich poprawności, weryfikacja zasadności korzystania ze zwolnień ustawowych i z mocy uchwały, wprowadzenie danych do programu, prowadzenie postępowań,
1.6 wydawanie zaświadczeń: o figurowaniu w ewidencji podatkowej, o wielkości gospodarstwa rolnego, ilości ha przeliczeniowych i fizycznych.
2. Księgowanie wpływów z tytułu podatków i opłat, w szczególności z tytułu:
2.1 podatku od nieruchomości,
2.2 podatku rolnego,
2.3 podatku leśnego,
2.4 podatku od środków transportowych,
2.5 opłaty skarbowej,
2.6 opłaty eksploatacyjnej,
2.7 opłaty za zajęcie pasa drogowego,
2.8 opłaty za koncesje i licencje
2.9 opłaty za zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych,
2.10 opłaty za udzielenie ślubu poza siedzibą USC,
2.11 opłaty za udzielenie informacji,
2.12 opłaty za wycięcie drzew,
3. Księgowanie wpływów ustalanych na podstawie ustawy o gospodarce nieruchomościami oraz odrębnych ustaw, w szczególności z tytułu:
3.1 opłat za użytkowanie wieczyste, użytkowanie, trwały zarząd,
3.2 dzierżawy, najmu,
3.3 zwrotu kosztów rozgraniczenia,
3.4 przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności,
3.5 zwrotu pobranego odszkodowania z tytułu wywłaszczenia nieruchomości, w związku
ze zwrotem nieruchomości na rzecz byłego właściciela lub jego spadkobierców,
3.6 służebności gruntowych i przesyłu,
3.7 kar umownych,
3.8 zbycia nieruchomości,
3.9 zwrotu kosztów sądowych i komorniczych,
3.10 zwrotu kosztów poniesionych przez gminę na przygotowanie nieruchomości do obrotu w trybie bezprzetargowym oraz w celu ustanowienia służebności gruntowych i przesyłu,
3.11 wzrostu wartości nieruchomości w związku z ustaleniem bądź zmianą miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
4. Wydawanie zaświadczeń o stanie zaległości lub o niezaleganiu w podatkach lub opłatach księgowanych przez Wydział.
5. Prowadzenie postępowania:
5.1 w przypadku otrzymania zawiadomienia od innych podmiotów o nieuiszczeniu wymaganej opłaty skarbowej,
5.2 w razie wniosku podatnika o zwrot nienależnej opłaty skarbowej w przypadku spraw załatwianych przez inne podmioty.
6. Prowadzenie postępowania w sprawie zwrotu podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej poprzez:
6.1 przyjmowanie wniosków producentów rolnych,
6.2 wydawanie decyzji w zakresie zwrotu podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej,
6.3 sporządzanie wniosków o dotację celową z budżetu państwa na wyżej wymienione zadanie.
7. Bieżąca analiza wykonania planowanych dochodów i wydatków realizowanych przez Wydział.
8. Przygotowywanie wniosków do budżetu w zakresie dochodów księgowanych przez Wydział.
9. Wydawanie zaświadczeń potwierdzających kwalifikacje rolnicze.
10. Przekazywanie 2% wpływów z podatku rolnego na konto Małopolskiej Izby Rolniczej.