Przebudowa wiaduktów kolejowych

Inwestycja PKP Polskie Linie Kolejowe SA na trasie Trzebinia-Oświęcim trwa od 2020 r. W Chrzanowie przebudowanych zostanie w sumie 7 wiaduktów: przy ul. Zbożowej, Krakowskiej, 29 Listopada, Kadłubek, Powstańców Styczniowych oraz przy ul. Siennej i Krasickiego. Obiekty mają być większe i szersze. Prace prowadzone są etapami i tak, by komunikacja drogowa odbywała się bez większych zakłóceń. Utrudnień całkowicie nie da się jednak uniknąć.

Nowe konstrukcje, po których bezpiecznie jeżdżą pociągi, są już przy ul. Zbożowej oraz Krakowskiej i 29 Listopada. Na ukończeniu są wiadukty przy ul. Kadłubek i ul.Powstańców Styczniowych. W zakresie prac PLK jest również przebudowa drogi pod nowymi obiektami. W czerwcu rozpoczęto przebudowę jezdni pod nowym wiaduktem przy ul. 29 Listopada. Przy ul. Krakowskiej roboty drogowe wymagają zakończenia inwestycji Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad na ul. Trzebińskiej oraz zakończenia prac na ul. 29 Listopada.

Założenia są takie, że roboty przy ul. Krakowskiej prowadzone będą we wrześniu i październiku. W trakcie jest także przebudowa jezdni pod wiaduktem na ul. Zbożowej, którą wykonawca deklaruje zakończyć najpóźniej w sierpniu br. Roboty drogowe pod nowymi konstrukcjami przy ul. Powstańców Styczniowych zakładane są do połowy sierpnia, a przy ul. Kadłubek będą wykonywane od sierpnia do września 2022 r. W czwartym kwartale planowane jest również rozpoczęcie prac przy dwóch ostatnich wiaduktach: na Siennej i Krasickiego. Dla tych obiektów wymagane było zaprojektowanie nowych zakresów robót, innych niż te które zakładano na etapie postępowań przetargowych. Konieczne jest również pozyskanie nowych decyzji administracyjnych. Zmiany wynikają z ustaleń z konserwatorem zabytków i z Powiatowym Zarządem Dróg w Chrzanowie. Zakończenie prac dla dwóch ostatnich wiaduktów planowane jest w pierwszej połowie 2023 r. 

Na termin realizacji inwestycji istotny wpływ ma zmiana zakresu prac przy wiaduktach kolejowych w Chrzanowie, objętych ochroną konserwatorską. O terminie prac budowlanych między Trzebinią a Oświęcimiem decyduje też konieczność pozyskania dodatkowej decyzji lokalizacyjnej, w celu rozbudowy dróg pod wiaduktami kolejowymi i przejęcia działek od podmiotów zewnętrznych. W samym Chrzanowie pod modernizowanymi wiaduktami przewidziano poszerzenie jezdni. Ponadto, w trakcie realizacji kontraktu napotkano na nieprzewidziane kolizje z istniejącą infrastrukturą elektroenergetyczną, co wpłynęło na wydłużenie procesu uzgadniania projektów oraz konieczność procedowania porozumień z właścicielami kolidującej infrastruktury.